Kako spremljati menstrualni cikel

Sledenje menstrualnemu ciklu nam lahko pomaga pri planiranju družine, pri preprečitvi neželene nosečnosti ali pa preprosto pri splošnem zdravju.

Če še nisi, je najbolje, da najprej prebereš blog Ali poznaš ženski mesečni hormonski cikel in preveriš ali zares poznaš svoj cikel.

Sedaj, ko poznaš pojma ovulacija in menstruacija, ter veš kaj se dogaja s hormoni, se lahko naučiva spremljati menstrualni cikel.

Zakaj je spremljanje priporočljivo

Poleg zavedanja plodnosti ali neplodnosti, je spremljanje menstrualnega ciklusa pomembno zaradi opažanje morebitnih sprememb.

Na primer, opazimo lahko polipe, infekcije, vnetja ali endometriozo.

Ne le to – meni da spremljanje cikla posebno moč. Točno vem, kdaj se bo kaj z menoj dogajalo, kdaj potrebujem več časa zase, vsaj bom bolj produktivna, kdaj bom potrebovala več spanca in mnogo več.

Pa tudi, ko opazim kakšno večjo spremembo, kot so na primer boleče menstruacije, močna krvavitev, daljša krvavitev, ”špikanje” v jajčnikih med ovulacijo ali boleče prsti, vem, da nisem dovolj lepo ravnala s svojim telesom. Zato ukrepam s pravilno prehrano, gibanjem in spancem, da se naslednji mesec to več ne ponovi.

Kako šteti menstrualni cikel

Prvi dan menstrualnega cikla je prvi dan menstrualne krvavitve. Kaj pa če nimaš menstruacije? Potem je prvi dan cikla prvi dan pregradne krvavitve (če se zgodi).

Če ni ovulacije in ne krvavitve, prvi dan menstrualnega cikla težko določimo.

Torej, dan krvavitve je 1. dan menstrualnega ciklusa, če do kakršne koli krvavitve sploh pride.

In točno ta datum je odgovor na vprašanje ginekologa/je, ko te vpraša, kdaj je bila zadnja krvavitev.

Normalen menstrualni cikel

Kot smo si različne ženske, so si različni tudi naši menstrualni ciklusi in nasploh naša hormonska nihanja.

Čisto normalno je, da cikel traja med 24 in 38 dni, krvavitev pa med 2 do 7 dni. Uporaba kakršne koli hormonske kontracepcije ali vsadka lahko to spremeni.

Veliko prevečkrat se pri pogovoru o ciklu posplošuje. Le 13 % žensk ima 28 dnevne cikle. To pomeni, da splošno znanje, da je ovulacija na cca 14. dan menstrualnega cikla, zmotna pri 87 % žensk.

Pa tudi tiste, ki imajo 28 dnevni cikel, po navadi nimajo ovulacije na natanko 14. dan po začetku menstrualne krvavitve. Iz meseca v mesec se lahko razlikuje.

Normalno je, da imamo prvih nekaj let po prvi menstruaciji drugačen cikel, kot kasneje v življenju. 

Kakšen je normalen menstrualni cikel? Kakršen je normalen zate! Lahko imaš daljše ali krajše cikle, boleče ali neboleče, težke krvavitve ali rahle krvavitve.

V kolikor ti predstavlja breme, je prav, da se posvetuješ s coachem, dietetikom ali z zdravnikom. Posvetovanje z zdravnikom je nujno tudi v primeru večjih sprememb v ciklu.

Če posplošimo, se ovulacija zgodi 14 dni pred menstruacijo. Ampak, vsaka ženska je drugačna. In vsak cikel je lahko drugačen. Ravno zato je tako zelo priporočljivo slediti nihanjem v menstrualnem ciklu (sploh, ko se gre za zanositev).

Klikni na spodnjo sliko in si prenesi brezplačen priročnik o menstrualnem ciklu.

PRENESI BREZPLAČEN PRIROČNIK: PREHRANA SKOZI MENSTRUALNI CIKEL

Kaj lahko povzroči neredne menstruacije

  1. Nosečnost ali dojenje – izostanek menstruacije lahko pomeni zanositev, čeprav nekatere ženske poročajo o krvavitvi tudi po tem, ko so že zanosile. Dojenje pa lahko ureditev menstrualnega cikla prestavi za ves čas dojenja.
  2. Prehranske motnje, pretirano treniranje (ob prenizkem vnosu hranil) ali ekstremna izguba telesne teže.
  3. Sindrom policističnih jajčnikov – o tej hormonski motnji sem pisala že v številnih blogih.
  4. Prezgoden kolaps jajčnikov – to se lahko zgodi ženskam pred 40. in imajo velikokrat neredne menstruacije celo življenje.
  5. Vnetja v maternici – ta lahko povzročijo neredne menstrualne krvavitve ali pa premočne, dolgotrajne krvavitve.
  6. Težave s ščitnico – lahko povzročijo neredne menstruacije.
  7. Stres in potovanje z letalom.
  8. Predmenopavza – prehod v menopavzo.

Kaj pomeni, da so cikli krajši

Tukaj je lahko več scenarijev:

  1. krajša je sama krvavitevzaradi prenizkega estrogena (hormonsko neravnovesje, zdravila, opustitev kontracepcije, PCOS, dojenje, ščitnica, stres …)
  2. krajša faza pred ovulacijo (manj kot 12 dni) – odvisno od posameznice, nekatere ovulirajo že 7. dan cikla, druge 16. dan ali nekje vmes, odvisno
  3. krajša faza po ovulaciji (manj kot 10 dni) – zaradi prenizkega progesterona ali neravnovesja hormonov LH in FSH (npr. pri PCOS, kajenje, stres, pretirana vadba, ščitnica, povišan prolaktin …)

Kaj pomeni daljša faza pred ovulacijo

Daljša faza pred ovulacijo pomeni, da se je ovulacija zgodila (če se sploh je) kasneje, kot po navadi. To pomeni, da je minilo od prvega dneva krvavitve do ovulacije več kot 24 dni.

To lahko pomeni pomanjkanje vitamina D (preveri kri), hormonsko neravnovesje in posledično krajšo lutealno (sekrecijsko fazo) menstrualnega cikla.

Kaj pomeni daljša faza pred menstruacijo

Dolžina sekrecijske faze menstrualnega cikla (faza med ovulacijo in menstruacijo) se z leti naj ne bi spreminjala, ampak iz prakse vemo, da je dolžina te faze odvisna od tega, kako hitro se zgodi ovulacija.

Daljša faza pred ovulacijo je lahko znak hormonskega neravnovesja, kot sta na primer PCOS in težave s ščitnico, ali pa je znak zanositve.

Eden izmed znakov podaljšane faze je lahko rahla krvavitev, ki ni menstruacija.

Kako spremljati menstrualni cikel - tehnike

Za preprečitev zanositve ali pa za povzročitev zanositve obstajajo naravne metode, ki zajemajo opazovanje svojega telesa.

Naravne metode spremljajo, kdaj je plodni čas in nam povedo, kdaj je potrebno pri spolnem odnosu biti še bolj pazljiv (npr. uporaba kondoma) oziroma, kdaj je čas za največ spolnih aktivnosti s partnerjem.

Opozorilo: naravne metode se lahko učinkovito uporabljajo za preprečitev zanositve, a se je potrebno zavedati tveganosti takšne metode kontracepcije. Če je naš cikel nereden ali pa naše veščine spremljanja menstrualnega cikla še niso dodelane, lahko pride do nenačrtovane nosečnosti.

Kako spremljati menstrualni ciklus?

Vsaki moji stranki podarim beležnico, kjer si lahko označuje simptome skozi cel mesec, kar ji olajša razumevanje svojega telesa.

Pa še veliko lažje se je od začetka orientirati po beležnici, kot kar na pamet. Vaja dela mojstra.

Vsak dan je dobro biti pozorna na svoje telo. To pomeni, da spremljaš

  • svoje počutje,
  • kvaliteto spanca,
  • prebavo,
  • napihnjenost,
  • razpoloženje,
  • libido (željo po spolnosti),
  • dogajanje v maternici ali jajčnikih,
  • telesno temperaturo,
  • položaj materničnega vratu,
  • izcedek iz nožnice,
  • vnetja v telesu ali nožnici,
  • nivoje stresa,
  • apetit in
  • željo po določeni hrani.

Spremljanje telesne temperature

Spremljanje telesne temperature vsak dan takoj po bujenju je eden izmed najlažjih načinov spremljanja ovulacije.

V beležnici, ki jo podarim stranki, je dorisana tudi tabelica za cel mesec, kjer vsak dan označi višino telesne temperature. Ker so to minimalne spremembe (okoli 0,5°C) je potreben digitalni termometer.

Lahko pa se uporabi tudi termometer kot je PreMom, ki se poveže s pametnim telefonom in ti tabelico izrisuje sam.

Bistvo spremljanja telesne temperature je opazovanje dviga, ki se zgodi po ovulaciji. Na tabelici tako opazimo, da se povprečna telesna temperatura rahlo dvigne.

Spremljanje vaginalnega izcedka

V našem plodnem času (2-3 dni pred ovulacijo in ovulacija) opazimo tanek, sluzast in raztegljiv izcedek, ki spominja na jajčni beljak. To je znak, da ovulacija trka na vrata.

Ker lahko spermiji v naši nožnici preživijo vse do 5 dni (odvisno od zdravja maternice in sluzi), se je v primeru, da ne želimo otroka, pametno zaščititi s kondomom ali pa se spolnega odnosa vzdržati.

Spremljanje položaja materničnega vratu

Tale pa zahteva od nas malo prakse. Kot smo ženske drugačne med seboj, so drugačni tudi položaji materničnega vratu (tista trda bunkica, ki jo začutiš, ko greš s prstom globje v nožnico).

Da, položaj materničnega vratu spremljajo tako, da uporabimo čiste prste (ne priporočajo se dolgi nohti, saj lahko tkivo poškodujemo). 

Med pregledovanjem lege materničnega vratu se zavedamo:

  1. Med menstruacijo bo lega materničnega vratu nižja
  2. V folikularni fazi (med menstruacijo in ovulacijo)  in v sekrecijski fazi (po ovulaciji in pred menstruacijo) je maternični vrat nižje in tkivo je bolj trdo/suho na otip
  3. Med ovulacijo bo lega materničnega vratu višja in tkivo je bolj mehko na otip
  4. Med nosečnostjo je lega zelo visoka in kanal je zožan

Naj se sliši še tako nenavadno ali čudno, vsaka ženska bi morala vedeti, kako izgleda njena nožnica od zunaj in, kako se tipa od znotraj. Le tako lahko opazimo neke spremembe.

Kako naj samo-pregled poteka?

  1. Usedemo se na bide, školjko ali pa se počepnemo
  2. V nožnico rahlo potisnemo dva prsta (lahko uporabimo lubrikant) in zatipamo tkivo, ki spominja na notranji del lic
  3. Zatipamo bunkico (kot kost) v globini nožnice in presodimo položaj glede na ostale dni v mesecu
  4. Globina oziroma višina ali lega materničnega vratu je odvisna od posameznice, nekatere imamo že v originalu nižjo lego, druge višjo

Kdaj je plodni čas ženske

Plodni čas je ovulacija in še kakšen dan za tem (odvisno od zdravja jajčeca in vaginalne flore).

Ker lahko spermiji v nožnici preživijo tudi do 5 dni, je plodni čas med 1-7 dni.

Kako izkoristiti menstrualni cikel sebi v prid

Ko začnemo spremljati menstrualni cikel, opazimo, da se nekatere dni počutimo bolje kot ostale.

Opazimo lahko tudi večjo simetrijo obraza pred in med ovulacijo, kar nas naredi samozavestnejše.

Ko spremljamo cikel, si lahko mesece prikrojimo sebi. Točno vemo, kdaj je čas za obisk zabav, kdaj obisk zobozdravnika in kdaj je čas za poležavanje.

Tudi pri treningu lahko izkoristimo cikel sebi v prid. Pred ovulacijo vemo, da potrebujemo veliko več ogrevanja, a smo velikokrat močnejše in bolj vzdržljive.

In tudi pri prehrani opazimo neko nihanje. Nekatere dni imamo višji apetit, druge dni nižji, včasih se nam lušta sladkega, drugič slanega …

Opazimo lahko katere dni nam je lažje z malo manj hrane, katere dni pa bi pojedle slona. Tako si lahko prehrano prikrojimo in celo lažje izgubimo odvečne kilograme.

Uporabi torej vso znanje, ki ga imaš o svojem telesu.

Zaključna beseda

Moja misija je ozaveščati ženske o dogajanju v njihovem telesu. Torej, kako menstrualni cikel vpliva na telo, kako si ga urediti in ga uporabiti sebi v prid.

Ženski hormonski cikel je podlaga ženskega reproduktivnega in splošnega zdravja.

Velikokrat je prvi znak pomanjkanja hranil, energije ali kakšnih vnetnih procesov v telesu ravno porušen hormonski cikel.

Naša telesa delujejo sinhrono in ne moremo pričakovati optimalnega zdravja brez urejenega menstrualnega ciklusa.

Zato je moj cilj pomagati ženskam pridobiti moč nad dogajanjem. To moč jim pomagam povečati skozi ozaveščanje o zdravju in preko coachinga, kjer se naučimo vse, kar se v naših telesih dogaja, zakaj se to dogaja in kaj lahko naredimo.

Če te o tem zanima več, me kontaktiraj zdaj.

Napiši komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja