Vitamin E – pazi na prehranska dopolnila

Vitamin E je skupek 8 različnih molekulskih oblik. To so 4 tokofenoli (alfa, beta, gama, delta) in 4 tokotrienoli (alfa, beta, gama, delta). Kot vitamin C, tudi vitamin E dojemamo kot antioksidant.

Vitamin E, ki ga mi dobimo v telesa skozi rastlinske maščobe, olja za kuhanje in/ali prehranska dopolnila (ki so večinoma sintetična), rastline sintetizirajo s pomočjo tirozina in klorofila.

Ker povprečen človek zaužije premalo vitamina E v obliki tokotrienolov proti tokoferolom, se vedno bolj priporoča uporaba prehranskih dopolnil. A tukaj je zanka.

Kaj so tokoferoli

Alfa tokoferol prevzema večinski delež v naših celicah, zato so tudi najpogostejša prehranska dopolnila ravno s to obliko.

Tokoferoli se nahajajo v

  • rastlinskih oljih,
  • oreščkih,
  • oljnih semenih,
  • polnovredni pšenici,
  • koruzi,
  • soji,
  • olivah,
  • margarini.

Pomanjkanje je zelo redko, a se lahko zgodi pri kadilcih, pri ljudeh, ki uživajo premalo maščob ali pa, ki jih slabo absorbirajo.

Ko pride do obrambe telesa pred kvinoni (oksidirani reaktivni delci), so v prvi bojni liniji beta, gama in delta tokoferoli in vsi tokotrienoli, ki se po tem reciklirajo v alfa tokoferol.

Po zaužitju se tokoferoli absorbirajo v črevesju in potujejo po limfi do krvi in potem v jetra. Najpogostejša sta tokoferola alfa in delta (alfe je 10x več kot delte). Ta dva se potem v jetrih vežeta na HDL in LDL holesterol, da se lahko prenašata po krvi.

Naj omenim, da je dobra funkcija jeter tukaj ključna in, da je za novopečene mamice še to posebej pomembno, saj je alfa tokoferol ekstremno pomemben za razvoj placente.

Ko so tokoferoli enkrat v plazmi (krvi), se do in v celice prenašajo s fosfolipidnimi prenašalnimi beljakovinami, določenimi receptorji ali po lipoproteinski lipazni poti. Ko so enkrat v celici, jih najdemo zaradi njihove maščobne sestave (vitamin E je maščobo topen vitamin) v celičnih membranah, kjer opravljajo svoje male čudeže. Ti čudeži so antioksidativne narave in uravnavanje celične signalizacije.

Absorpcijo alfa tokoferola lahko pospeši l-karnitin.

Kaj so tokotrienoli

Tokotrienoli so redkejši, kot tokoferoli, in to zato, ker se ljudje pogosteje prehranjujemo z živili, ki vsebujejo tokoferole, pa tudi prehranska dopolnila temeljijo le na tokoferolih (najpogosteje alfa).

Najdemo jih v:

  • polnovreden riž,

  • ovseni kosmiči,

  • ječmen,

  • rž.

Prehranska dopolnila temeljijo na tokoferolih, saj bi jih naj telo malo boljše sprejemalo in naj bi bili nujni za optimalno delovanje telesa.

Iz prehrane (ob raznolikem in barvitem prehranjevanju) dobimo ljudje cel spekter vitamina E, prehranska dopolnila pa vsebujejo le posamezne sintetične molekule.

Znanstveno delo se vedno bolj razvija in področje mikroelementov je vedno bolj raziskano. Kar me zares veseli je tudi to, da znanstveniki priporočajo uporabo celega spektra vitamina E, torej prehranska dopolnila, ki vsebujejo tokoferole in tokotrienole (ta pa so na žalost redka).

Tokotrienoli so dokazano učinkoviti za

  1. obrambo možganov (demenca, Alzheimer, poškodbe, Parkinson …),
  2. izboljšanje delovanja srca (tudi holesterol),
  3. znižajo verjetnost za raka (upočasnijo rast;
  4. za boj proti raku so najučinkovitejši gama in delta tokotrienoli),
  5. izboljšanje osteoporoze (nikotin lahko poslabša izgubo kostne mase, a tokotrienoli znižajo vrednost; podpirajo tudi rast kosti) in
  6. izboljšanje črevesnega zdravja (znižajo negativni učinek stresa na hormonske in pH spremembe v črevesju).

Ko zaužijemo tokotrienole, so biorazpoložljivi za vse notranje organe in kot vidimo, služijo kot pomembna obramba pred visokim holesterolom, rakom in poškodbami možganov. Ena študija je celo pokazala, da uživanje tokotrienolov brani možgane pred posledicami možganske kapi.

Čeprav tokotrienoli zajemajo polovico družine vitamina E, jih znanstvena literatura upošteva le 1 % časa. Znatno premalo.

Funkcija vitamina E

Oksidacija poškoduje oziroma deaktivira beljakovine, kar spremeni njihovo molekulsko strukturo. Ko so neaktivirane, lahko povzročijo celično smrt. Tak mehanizem je povezan z marsikatero nevrodegenerativno boleznijo.

Poškoduje se tudi celična membrana – postane prepustnejša (to se dogaja tudi s staranjem, a oksidativni stres lahko to še hitreje in močneje poslabša). Receptorji in določene beljakovine se nahajajo v celični steni in manjša prepustnost membrane je nujna za njihovo dobro delovanje.

Vpliva pa lahko tudi na strukturo teh beljakovin v celični steni. Na primer, na nevronih (živčnih celicah) so gor receptorji za živčne prenašalce (nevrotransmiterje) in, ko se membrana poškoduje, se nevrotransmiter ne more vezati na receptor, kar vpliva na delovanje možganov.

Naša telesa sama ustvarjajo antioksidante, kot so glutation, melatonin, CoQ10 in superoksid dismutazo, ki oksidativnemu stresu preprečujejo poškodbe celic. A skozi prehrano potrebujemo tudi druge antioksidante, kot sta vitamin C in vitamin E, ki jih naša telesa ne morejo ustvariti.

Dandanes ogromno ljudi ne zaužije dovolj vitamina E, ki se nahaja v mandljih, avokadu in pekanih.

Kako vitamin E deluje v primeru rakavih celic

Študije kažejo na to, da lahko dolgotrajno mega doziranje (10-20 x višje vrednosti kot 22,4 IU dnevno) pospešijo razvoj raka.

V naših celicah najdemo predvsem obliki alfa tokoferol in gama tokoferol. Alfa je zelo močan antioksidant, gama pa ima poleg antioksidativnih in antinitratnih sposobnostih zelo močan protivneten učinek.

V prehranskih dopolnilih najdemo predvsem alfa obliko. Študije kažejo na to, da mega doziranje (200 IU dnevno) vitamina E v obliki alfa tokoferola lahko zniža telesne nivoje gama tokoferola za kar 50 %. To pa poslabša protivnetno delovanje našega telesa (to ni dobra stvar). Ena študija je pokazala, da se v takem primeru zviša možnost za raka na prostati.

V telesu vedno želimo uravnovešene vrednosti vseh oblik vitamina E.

Je pa ena dobra stvar – tudi, ko znižamo celične vrednosti gama tokoferola, lahko preprečimo nadaljno škodo z dodajanjem selenija, ki deluje protivnetno (kot gama tokoferol). Kombinacija alfa tokoferola in selenija (200 mg dnevno) ni povišala verjetnosti za razvoj raka prostate.

Zaključna misel

Če že suplementiramo, je pomembno, da prehransko dopolnilo vitamina E vsebuje alfa in gama verzijo vitamina E in, da ne megadoziramo! Še bolje pa je, če prehransko dopolnilo vsebuje cel spekter vitamina E.

Alfa tokotrienol, gama tokoferol in delta tokotrienol dokazano delujejo drugače kot alfa tokofenol, ki ga vsebuje večina prehranskih dopolnil.

Za primerjavo, opažajo, da bi naj alfa tokotrienol imel nevro obrambni učinek, medtem ko ga alfa tokoferol nima. Opažajo pa torej tudi, da bi naj visoki odmerki tokoferolov imeli toksičen učinek, tokotrienoli pa ne. Čakamo še na več raziskav.

Viri in literatura

  1. C. K. Sen; Tocotrienols: the emerging face of natural vitamin E; Vitamines and hormones; 2007.

  2. C. K. Sen; Tocotrienol: the natural vitamin E to defend the nervous system?; Annals of The New York Academy od Sciences; 2004.
  3. C. K. Sen; Tocotrienols in health and disease: the other half of the natural vitamin E family; Molecular aspects of medicine; 2007.
  4. C. K. Sen; Tocotrienols: Vitamin E beyond tocopherols; Life sciences; 2006.

Napiši komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen.