Zakaj je indeks telesne mase (ITM) zgrešen

ITM ali indeks telesne teže je izračun, ki oceni človekov telesni izgled na podlagi deljenja njegove teže v kilogramih in višine v kvadratnih metrih.

Enačba zgleda tako:

ITM = kg/m^2.

Kot matematičarka vam že ob pogledu na formulo lahko povem, da je nezadostna. Kakršno koli formulo določimo, moramo zajeti čim več parametrov, ki definirajo dano stvar, kot je v tem primeru indeks telesne teže. A kot vidimo, sta tukaj edina parametra telesna teža in višina.

Čeprav je ekstremna debelost očitno povezana z višjo umrljivostjo, zdravstvene posledice na ljudeh z rahlo in srednje povišano telesno težo ostajajo kontroverzne. Zakaj? Ker moramo gledati človekov celoten življenjski stil. Od navad, do gibanja, prehrane, kako se sooča s stresom in kakšno ima spalno higieno.

ITM oziroma indeks telesne teže so razdelili na 4 skupine:

  • podhranjeno (< 18,5)
  • idealno (18,5 – 24,9)
  • pretežko (25 – 29,9)
  • debelost (> 30)

Enačba ne zajema krvnega pritiska, povišanega sladkorja, kajenja, povišanih trigliceridov ali razporeditve telesne maščobe in mišične mase.

Ja, debelost je po besedah WHO (World Health Organization) ena največjih skrbi življenja v 21. stoletju. Telesna teža in sestava vplivata na našo samopodobo in na medsebojne odnose, v katere štejemo tudi romantične zveze.

V nadaljevanju bom predstavila, kaj so povedale študije, ki so raziskovale odnos ženk do svojih teles in pojasnila, zakaj je indeks telesne mase zgrešen.

Kaj se lahko naučimo iz študij

V eni študiji, ki je gledala razliko med dojemanjem svojega telesa in indeksom telesne teže, so zapisali, da je ena četrtina tistih z normalnim ITM mislila, da je pretežka in skoraj tretjina tistih s prekomernim ITM mislila, da je fit.

Kaj nam to pove? Oziranje na izračun ITM je lahko zelo varljivo. Ko se počutimo zdrave in fit, najbrž smo zdravi in fit. Ne poznam človeka, ki bi bil predebel in tega ne bi vedel. Ljudje se ali zavedamo svojega stanja telesa ali pa mislimo, da smo pretežki, ko v resnici nismo.

Sodeč po študijah, telesna teža bolj vpliva na ženski del populacije, sploh na mladoletnice. Ženske, ki same sebe vidijo kot pretežke, bodo z večjo verjetnostjo telovadile, omejevale energijski vnos, jemale dopolnila ali bruhale.

Všeč mi je bila anketa v eni izmed študij: ženske so vprašali ali se počutijo privlačne, moške pa so vprašali kakšni tip žensk se njim zdi privlačnejši. Ženske, ki so imele ITM normalen ali višji, so se v večini ocenile za pretežke. Po drugi strani pa so moški večinsko izjavili, da jim je bolj všeč tip ženske z normalnim ITM ali rahlo povišanim. Kaj hočem s tem povedati? Ženske se ženemo, da bi bile lepe in fit, a moški imajo raje ženske z zdravo postavo. Zdravje se čuti na daleč!

Poleg tega, da nam po navadi ni na prvem mestu zdravje, ampak izgled, je ena študija pokazala, da mladostniki, ki se dojemajo kot suhe, pojedo veliko več procesirane prehrane, kot sovrstniki, ki se dojemajo kot fit ali pretežke. To je še ena rdeča zastavica, zakaj ITM ni dober pokazatelj zdravja. Bom pa dodala, da tudi telesna teža ni vedno dober pokazatelj.

Zakaj je ITM zgrešen

Kot sem že omenila, ITM ni dober pokazatelj zdravja, saj ne vzame v ozir ostalih parametrov, kot so odstotek telesne maščobe, odstotek mišične mase, odstotek kostne mase in telesna razporeditev telesne maščobe.

Indeks telesne teže se zelo pogosto uporablja v znanstveni literaturi in pri snovanju študij. A ne, ITM ni dober pokazatelj zdravja. Če v študiji testiramo le neaktivne ali nezdrave posameznike, nam lahko indeks telesne teže marsikaj pove, saj je lahek za uporabo v statističnih modelih in je hiter ter cenovno dostopen parameter.

Če pogledamo širše, je formula veliko bolj primerna za raziskovanje zdravja splošne populacije, kot pa posameznika. Ko analiziramo posameznikovo zdravje (dala bom primere za ženske, kot jih obravnavam jaz), formula ni primerna.

 

Kaj formula za ITM ne zajema?

1. ITM ne meri odstotka telesne maščobe

Odstotek telesne maščobe je odstotek celotne telesne mase, ki ga zajema maščoba. To je najprimerneje meriti s kaliperom (kožna guba) ali z DXA skeniranjem telesa.

Kje nastopi težava, če upoštevamo le ITM? Formula ne zajema razlike med težo telesne maščobe in težo mišične mase. Mišična masa je gostejša od maščobne mase, a tehtata enako. Kilogram je enak kilogramu. Potem zaidejo v težave atleti in bodybuilderji, ki so sodeč po izračunu pretežki ali debeli. Pa so? Ne. Večina je zelo zdrava.

 

2. ITM ne presodi različnih ras

Formula ITM temelji na belcih in ne ve kako se obnašati v primeru azijske ali črnske rase.

Na primer, raziskovalci so ugotovili, da ITM debelost ne zajema azijske populacije, saj se pri njih debelost kaže že pri veliko nižjem ITM. Leta 2004 je organizacija WHO ugotovila, da se tveganja za sladkorno bolezen tipa 2 in srčno-žilne bolezni pri azijcih razvijejo že pri nižjem ITM kot pri belcih.

Torej ne moremo kar tako povezovati številk iz izračuna indeksa telesne teže z verjetnostjo pojavitve določenih metabolnih bolezni.

Drug primer so ljudje temnejše polti. Študija iz leta 2020 je potrdila, da je standardno lestvico za ITM za črnke potrebno povišati. To pomeni, da je za črnke višji ITM optimalen, kjer je za latine in belke previsok. Na primer, ob merjenju tveganja za sladkorne bolezni, so ženske s temno poltjo imele povprečen ITM 33, medtem ko so imele belke povprečen ITM 29.

Ključna stvar je individualen pristop k stranki. Kot pri marsičem, tudi pri izračunu ITM ni tako, da bi ustrezalo vsem. Ne moremo pričakovati, da bo imela vsaka ženska ITM 25. Nekatere z višjim indeksom so lahko celo bolj zdrave, kot nekatere z nižjim ali normalnim. In obratno. Pomemben je kontekst celotnega življenja.

3. ITM ne zajema razporeditve telesne maščobe po telesu

Ste že kdaj slišali, da je trebušna maščoba veliko slabša, kot maščoba na bokih? Kjer koli je preveč maščobe, je lahko problem, saj maščoba v telesu povzroča dodatna vnetja. Deloma pa le drži – visceralno maščobo (okoli notranjih organov) je slabše imeti, kot pa maščobo na nogah, saj jo povezujemo s komplikacijami zdravstvenega stanja in s srčno-žilnimi boleznimi.

Kateri so boljši pokazatelji zdravja

  1. Obseg pasu: merimo v višini popka. Višek maščob okoli pasu lahko pomeni višek visceralne maščobe. Če ste ženska in je vaš obseg nad 80 cm, imate lahko povišano tveganje za bolezni.
  2. Razmerje med obsegom pasu in bokov: širino bokov merimo na najširšem delu bokov. Razmerje je rezultat deljenja obsega pasu in obsega bokov. Za ženske razmerje nad 0,7 ogroža njihovo zdravje.
  3. Menstrualni cikel: Izostanek ovulacije, menstruacije, PMS, močne krvavitve, depresija in močni krči so jasni pokazatelji hormonskega neravnovesja.
  4. Povišani trigliceridi: Trigliceridi so en tip maščobe, ki ga merimo s krvnim vzorcem. Povišani trigliceridi na tešče (> 200 mg/dL) so lahko znak vnetja v telesu.
  5. Visok/nizek krvni pritisk: Pritisk v krvnih žilah je pomemben, da naše celice dobijo dovolj kisika in mikroelementov za optimalno delovanje. Ko je pritisk previsok (nad 120/80), mora naše srce delati preveč, ko je prenizek (pod 90/60) pa srce ne pumpa dovolj, zato je prekrvavitev slabša.
  6. Visok krvni sladkor: Najpogostejša težava, ki jo opažam pri svojih strankah je inzulinska odpornost, ki je predhodna težava sladkorne bolezni tipa 2. To pomeni, da je krvni sladkor na tešče neprestano višji od 6 mmol/L in po hranjenju nad 8 mmol/L. Izguba 10 kilogramov lahko pri bolnikih s sladkorno boleznijo izboljša izkoristek glukoze za 37 %.

Vse te znake gre urediti v mejo normale s pravilno uravnovešeno prehrano in z individualnim pristopom coachinga za zdravje po A.K. coaching metodi. Pridruži se skupinskemu coachingu za ženske in se vključi v skupnost enako mislečih žensk, ki jim je pomembno zdravje.

Viri in literatura

  1. E. Manson; Body Weight and Mortality among Women; The New England Journal of Medicine; 14. 9. 1995.
  2. Tokunaga K; Ideal body weight estimated from the body mass index with the lowest morbidity; International Journal of Obesity,  1. 1991.
  3. Kuan PX; Gender Differences in Body Mass Index, Body Weight Perception and Weight Loss Strategies among Undergraduates in Universiti Malaysia Sarawak; Gender Diffe; 2011.
  4. Baldursdottir; Life Satisfaction and Body Mass Index: Estimating the Monetary Value of Achieving Optimal Body Weight; National Bureau of Economic research; 5. 2021.
  5. B. Gaylis; Relationships between body weight perception, body mass index, physical activity, and food choices in Southern California male and female adolescents; International Journal of Adolescence and Youth; 15. 5. 2019.

Napiši komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen.